Arviointi helpommaksi – ideoita ja käytänteitä arvioinnin tueksi

Arviointi helpommaksi – ideoita ja käytänteitä arvioinnin tueksi:

  • jatkuva ja monipuolinen arviointi -mistä arvosana koostuu?
  • miten arvioinnin saa sujuvaksi arjessa
  • mitä arvioinnista pitää kertoa oppilaille, entä huoltajille
  • miten oppilas kokee arvioinnin hyödylliseksi eikä pelottavaksi
  • miten arvioin reilusti
Niina Vitikainen

Kouluttajana toimii luokanopettaja ja arvioinnin pitkäaikainen kehittäjä Niina Vitikainen.

Niinalla on pitkä tausta arvioinnin saralta:

  • luokanopettaja, valmistunut Joensuun yliopistosta
  • arvioinnin kehittäminen lähellä sydäntä, arvioinnin pitää olla selkeää ja sujuvaa
  • käynyt OPH:n rahoittaman OPS-tukikoulutuksen, jossa käsiteltiin mm. opetussuunnitelman kirjoittamisprosessia sekä arvioinnin muutoksia
  • ollut mukana opetussuunnitelmatyöskentelyssä jo pitkään, nyt kaupungin työryhmässä
  • laatinut sähköisen arviointilomakkeen kaupungille oppilaiden laaja-alaisen osaamisen itsearviointiin
  • työskennellyt arviointityöryhmässä suunnittelemassa todistuspohjia -ollut tekemässä oppikirjaa alakoulun elämänkatsomustietoon